پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226781
آقاي روحاني! سيف و صالحي هم دنبال سيب و گلابي بودند؟
تاریخ انتشار : 1395/08/03 08:11:43
نمایش : 992
نظري به سخنان برخي مقامات دولت يازدهم نشان مي‌دهد که يا منتقدين دوران پسابرجام دنبال «سيب و گلابي» نيستند يا برخي مقامات کابينه محترم دنبال سيب و گلابي بوده‌اند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني، رياست محترم جمهوري اسلامي ايران در تاريخ دوم آبان 95 و در سفر استاني به استان مرکزي، اظهار داشت: «ما غاصب را از باغ خود بيرون کرديم و درب باغ به روي مردم باز شده است. امروز عده‌اي کودک به درب باغ آمده و مي‌گويند، سيب و گلابي کجاست که مي‌خواهيم ميل کنيم. امروز اين باغ که نهال‌هاي آن تازه غرس شده آماده باروري است، اما براي به ثمر نشستن صبر لازم است.»

منظور رياست محترم جمهوري از باز کردن باغ به روي مردم، حصول توافق هسته‌اي وين است که به‌زعم ايشان توانسته است موقعيت رشد اقتصادي را ايجاد کرده و براي به ثمر نشستن اين تلاش اکنون بايد صبر کرد. به‌عبارت ديگر، آنها که روزي مي‌گفتند بايد تحريم‌ها برداشته شود تا آب خوردن مردم به مشکل نخورد، اکنون پس از تعطيل شدن بخش قابل ملاحظه‌اي از برنامه هسته‌اي ايران و حاصل نشدن وعده برداشته شدن کامل تحريم‌ها، به خلق‌الله مي‌گويند: «اندکي صبر، سحر نزديک است.» اينکه اين وعده حاصل‌شدني هست يا نه، سوالي است که به آساني نمي‌توان به آن پاسخ داد اما به قول معروف بايد گفت: «باش تا صبح دولتت بدمد».

اينکه چرا آقاي روحاني مجبور شده‌اند در دوران پساتحريم، چنين از سيب و گلابي سخن بگويند، سوالي است که چندي پيش، انديشکده شوراي آتلانتيک آن را پاسخ داده بود. «مقامات آمريکايي اظهار مي‌دارند که هر آنچه بر اساس برجام لازم بوده را انجام داده‌اند تا تحريم‌هاي ايران در برابر محدودسازي برنامه هسته‌اي، تسهيل شود. اما با وجود رفع تحريم‌هاي ثانويه که مانع سرمايه‌گذاري خارجي در اقتصاد ايران مي‌شد و همچنين احياي سطح صادرات نفت ايران به دوران پيش از تحريم، بيشتر ايراني‌ها منفعت محسوسي نمي‌بينند.»

اين انديشکده در بخش ديگري مي‌افزايد: «بيشتر ايرانيان کوچه و بازار از حصول برجام هيجان‌زده شده بودند و شديدا اميدوار بودند که تاثير مثبتي داشته باشد، اما آن انتظارات هنوز به سرانجام نرسيده‌اند. برخي مي‌گويند که اجراي برجام راه را براي شروع سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي اروپايي در اقتصاد ايران باز کرده است اما برخي ديگر از جمله برخي کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که مردم ايران در خصوص آنچه بايد از دوران پسابرجام انتظار داشته باشند به‌خوبي مورد اطلاع‌رساني قرار نگرفتند. آنها به اشتباه تصور مي‌کردند که برجام به همه سختي‌هاي اقتصادي پايان مي‌دهد. اين افراد خواستار آن شده‌اند که رسانه‌هاي ايراني تصويري واقعي از وضعيت اقتصادي کشور ترسيم نمايند که در آن تصوير، پيشرفت در برخي بخش‌ها به شکل دردناکي براي مدت زمان طولاني کند است. آنها همچنين بر اين باورند که برجام مشکلات بزرگ اقتصاد ايران از جمله "بيکاري" را حل نخواهد کرد.»

البته جناب آقاي روحاني حتما مي‌دانند انتقاد از وضعيت پسابرجام، تنها به اردوگاه مخالفين اين «آفتاب تابان گلابي‌پرور» محدود نمي‌شود. در فروردين‌ماه سال 95، ولي‌الله سيف، رئيس بانک مرکزي دولت يازدهم در مصاحبه‌اي با شبکه تلويزيوني بلومبرگ اظهار داشته بود که ايران سه ماه بعد از اجراي شدن برجام، توان دست‌يابي به 100 ميليارد دلار دارايي ضبط‌شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و براي پرداخت صورت‌حساب‌هايش در مبادلات خارجي به دنبال راهي براي استفاده از دلار است. رئيس بانک مرکزي همچنين گفته بود با آنکه قرار است سپرده‌هاي ايران در بانک‌هاي خارج از کشور قابل دسترس باشند، بانک‌هاي اروپايي کماکان نگران نقض قوانين آمريکا و مواجه شدن با جريمه‌هاي سنگين اين کشور هستند.

وي در تعبيري که به شدت معروف شد، تصريح کرده بود برجام تاکنون «تقريباً هيچ» دستاورد اقتصادي براي ايران نداشته است.

تير ماه سال جاري، علي اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي و معاون حسن روحاني هشدار داد که «احساس مي‌کنم در حال زمينه چيني و پخت و پز عليه ما هستند و ما بايد گوش به زنگ باشيم.»

وي در شهريور ماه 95 در سفر به لندن هم اظهاراتي تقريبا مشابه داشت: «همان‌طور که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام کرده، ايران به تعهدات خود پايبند بوده است، اما ديگر براي افکار عمومي روشن شده و بر کسي پوشيده نيست که طرف مقابل واقعا وعده‌هايش را اجرا نکرده؛ اينکه تحريم‌ها را بردارند و مبادلات بانکي به حالت عادي بازگردد، اينکه مبادلات تسريع شده و روابط اقتصادي گسترش يابد. اين‌ها در آن حدي که انتظار داشتيم محقق نشده‌اند.»

وي افزود: «گاه و بي‌گاه شاهد اين هستيم که طرف ديگر درخواست‌هايي مطرح مي‌کند که فراتر از برجام هستند. در عين حال، مي‌بينيم که طرف ديگر خودش به طور کامل تعهداتي را که داده، مثلا در مورد رابطه بانک‌هاي بزرگ با ايران، انجام نداده است... طرح درخواست‌هاي زياده‌خواهانه، اوضاع را پيچيده‌تر مي‌کند.»

در جريان سفر اخير وزير امور خارجه به نيويورک براي شرکت در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد، وي در انديشکده شوراي روابط خارجي آمريکا حاضر شد و اظهار داشت که «آمريکا هيچ تلاشي براي اجراي تعهدات برجام نداشته است».

بد نيست رياست محترم جمهوري به سخنان اين مقامات محترم دولت خود توجهي بفرمايند و به اين بينديشند که آيا ايشان نيز «کودکاني به دنبال سيب و گلابي هستند؟»

منبع:فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html